(P) Beneficiile probioticelor pentru sănătate: de la imunitate mai bună, la o floră intestinală echilibrată

0
3

Probioticele sunt bacterii vii sau drojdii active benefice pentru sănătate în general și pentru sistemul digestiv, în special. În ciuda popularității ideii că germenii sunt nocivi și pot provoca diferite boli, realitatea este că organismul uman abundă în bacterii, atât bune, cât și rele. Probioticele sunt adesea considerate bacterii bune sau benefice, tocmai pentru că ajută la menținerea sănătății sistemului digestiv. Acestea pot fi administrate ca suplimente alimentare, la recomandarea medicului, dar se găsesc și în alimente fermentate, precum iaurtul sau murăturile. Iată care sunt principalele lor beneficii:

Stimulează digestia și echilibrează flora intestinală

Cercetările științifice arată că poți trata sau preveni anumite afecțiuni ale sistemului digestiv cu ajutorul acestor bacterii. Sunt adesea recomandate în completarea tratamentului pentru sindromul colonului iritabil și a altor afecțiuni gastro-intestinale. Studiile clinice din ultimii 30 de ani arată că terapia cu probiotice este, însă, benefică și pentru împiedicarea sau întârzierea instalării unor alergii, dar și pentru a preveni anumite afecțiuni infecțioase, precum o banală infectie urinara sau una vaginală. Revenind la sistemul digestiv, probioticele țin agenții patogeni departe, și stimulează digestia și absorbția nutrienților. În plus, au potențiale beneficii, încă în studiu, în tratamentul sau prevenția următoarelor afecțiuni și manifestări:

  • Colita ulcerativă
  • Boala Crohn
  • Infecțiile tractului digestiv asociate cu Clostridium difficile

Mai mult decât atât, simptome precum diareea, asociată adesea administrării tratamentelor cu antibiotic, sunt reduse cu până la 60% cu ajutorul probioticelor.

Susțin sistemul imunitar

O imunitate scăzută constituie un fond bun pentru apariția infecțiilor bacteriene și virale. Alături de nutrienții necesari organismului – de la vitamine (C, B6 sau E), la minerale (incluzând, aici, oligoelementele esențiale care sunt necesare în corpul uman în cantități mici: iod, fier, cupru, zinc, seleniu, crom, molibden, bor – probioticele susțin funcția imună, inhibând dezvoltarea bacteriilor nocive. În plus, unele probiotice ajută la producția naturală de anticorpi și de imunoglobuline, cum ar fi IgA, dar și la cea a limfocitelor T. Asta înseamnă nu doar că îngreunează șansele de îmbolnăvire și grăbesc vindecarea în cazul infecțiilor respiratorii, de exemplu, ci și că pot împiedica apariția simptomatologiei unor afecțiuni asociate cu imunitatea scăzută, cum ar fi zona zoster.

Contribuie la sănătatea vaginală

La fel ca în cazul tractului intestinal, vaginul are propria floră bacteriană. Aici, domină lactobacilii, care creează un mediu acid, deloc favorabil dezvoltării și longevității bacteriilor nocive. Există o serie de factori care pot dezechilibra această floră, dintre care cei mai frecvenți sunt antibioticele, spermicidele sau pilulele contraceptive. Tratamentul cu probiotice poate restaura echilibrul microflorei și împiedică, astfel, apariția unor probleme precum vaginita bacteriană, infecțiile vaginale și infecțiile tractului urinar. Administrarea orală sau vaginală a unor probiotice poate constitui un tratament complementar celui alopat pentru astfel de afecțiuni.

Te pot ajuta să îți menții greutatea și să elimini grăsimea din zona abdominală

Probioticele susțin procesul de slăbire printr-o serie de mecanisme. De exemplu, unele dintre ele previn absorbția grăsimilor în intestine, contribuind la excreția acesteia. Totodată, probioticele îți asigură o senzație de sațietate prelungită, te ajută să arzi mai multe calorii și îți împiedică organismul să ”depoziteze” grăsime, în mare parte datorită faptului că influențează și cantitatea de hormoni precum GLP-1. În mod direct, probioticele te pot ajuta să slăbești mai repede – studiile arată că, asociate cu un regim alimentar corect, grăbesc procesul de pierdere în greutate. Însă, nu toate probioticele funcționează la fel; de altfel, există și bacterii benefice care pot influența în sens invers greutatea corpului. De aceea, e important să citești etichetele și să te informezi cu privire la toate posibilele efecte ale activilor.

În general, probioticele sunt considerate sigure, tocmai datorită prezenței naturale în organismul uman și în sistemul digestiv. Oamenii de știință cercetează încă dacă acest lucru este valabil și în cazul persoanelor cu diferite deficiențe imunitare. Tot aceștia recomandă consumul de probiotice din alimente naturale, cum ar fi lactatele fermentate. Pentru suplimentele alimentare cu probiotice, este foarte important să citești cu atenție lista ingredientelor și metodele de producție și să discuți cu medicul tău înainte de a începe tratamentul.

Sursă foto: Unsplash

Sursa aici

Lasă un răspuns