Sucursala Electrocentrale Turceni se pregătește să închidă definitiv capitolul energiei pe bază de cărbune, în cadrul unui amplu proces de restructurare și decarbonare al Complexului Energetic Oltenia (CEO). Printre primele măsuri implementate se numără desființarea transportului de cărbune pe calea ferată către Turceni, marcând o schimbare semnificativă în strategia de reducere a amprentei de carbon.
Restructurări logistice și investiții majore
În acest context, cinci linii de cale ferată din Secția 1 Descărcări Turceni (L23, L24, L25, L26 și L27) vor fi demontate. Lucrările, pentru care s-au alocat aproximativ 800.000 de lei, sunt planificate să înceapă până la finalul acestui an și să fie finalizate până la jumătatea anului 2024. Aceste acțiuni reflectă angajamentul CEO de a implementa rapid schimbările necesare pentru tranziția energetică.
În paralel, la Termocentrala Turceni este planificată construcția unei unități pe gaze naturale cu o capacitate de 475 MW. Această investiție este esențială pentru a menține capacitatea de producție și pentru a diversifica sursele de energie. Cu toate acestea, negocierile cu partenerul Tinmar Energy sunt momentan blocate, ceea ce ar putea întârzia proiectul.
Adio cărbune până în 2026?
Complexul Energetic Oltenia și-a propus ca, de la 1 ianuarie 2026, toate grupurile pe bază de cărbune să fie trecute în rezervă. Această schimbare radicală face parte dintr-un plan mai amplu care include dezvoltarea a opt parcuri fotovoltaice și două grupuri energetice pe gaze naturale la sucursalele din Turceni și Ișalnița, cu o putere instalată totală de 2.000 MW.
Planul de restructurare este susținut și de un ajutor de stat de 2 miliarde de euro oferit de statul român pentru achiziționarea certificatelor de emisii de CO2. Orice modificare a calendarului de implementare ar necesita aprobarea Comisiei Europene, ceea ce poate influența semnificativ traiectoria proiectului.
Spre un viitor mai verde
CEO se află într-o etapă critică, unde tranziția spre surse de energie regenerabilă și gaze naturale nu doar că sprijină angajamentele României privind decarbonarea, dar oferă și o oportunitate de modernizare a infrastructurii energetice naționale. Rămâne de văzut dacă obiectivele ambițioase vor fi atinse conform termenelor stabilite sau vor necesita ajustări.